صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 184646
تعداد نوشته ها : 212
تعداد نظرات : 4
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

تعداد امامزادگان شايسته تعظيم و تجليل در «دار الايمان قم‏»كه بر فراز قبور مطهرشان گنبد و سايبان هست‏به چهارصد نفرمى‏رسد.
در ميان اين چهار صد اختر تابناكى كه در آسمان قم نورافشانى‏مى‏كنند، ماه تابانى كه همه آنها را تحت الشعاع انوار درخشان‏خود قرار داده، تربت پاك شفيعه محشر، كريمه اهل‏بيت‏پيمبر(عليهم السلام)، دخت گرامى موسى بن جعفر، حضرت معصومه(س)مى‏باشد.
پژوهشگر معاصر، علامه بزرگوار، حاج محمدتقى تسترى، مولف قاموس‏الرجال مى‏نويسد: «درميان فرزندان امام كاظم(ع) با آن همه كثرتشان بعد از امام‏رضا(ع)، كسى همسنگ حضرت معصومه(س) نمى‏باشد. » محدث گرانقدرحاج شيخ عباس قمى به هنگام بحث از دختران حضرت موسى بن‏جعفر(ع)، مى‏نويسد: «برحسب آنچه به مارسيده، افضل آنها سيده جليله معظمه، فاطمه‏بنت امام موسى(ع)، معروف به حضرت معصومه(س) است.» بررسى‏شخصيت‏برجسته و فضايل گسترده حضرت معصومه(س) در اين صفحات‏نمى‏گنجد. در اين نوشته به برخى از ويژگيهاى آن خاتون دوسرا اشاره مى‏كنيم:
1- شفاعت گسترده
بالاترين جايگاه شفاعت، از آن رسول گرامى اسلام است كه در قرآن‏كريم از آن به «مقام محمود» تعبير شده است. و گستردگى آن باجمله بلند: (ولسوف يعتيك ربك فترضى) بيان گرديده است. همانا دو تن ازبانوان خاندان رسول مكرم شفاعت گسترده‏اى دارند كه بسيار وسيع‏و جهان شمول است و مى‏تواند همه اهالى محشر را فراگيرد:
1- خاتون محشر، صديقه اطهر، حضرت فاطمه زهرا سلام الله‏عليها.
2- شفيعه روزجزا، حضرت فاطمه معصومه(س).
در مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا سلام الله عليها همين بس كه‏شفاعت، مهريه آن حضرت است و به هنگام ازدواج پيك وحى طاقه‏ابريشمى از جانب پروردگار آورد كه در آن، جمله «خداوند مهريه‏فاطمه زهرا را شفاعت گنهكاران از امت محمد(ص) قرار داد.» باكلك تقدير نقش بسته بود.
اين حديث از طريق اهل سنت نيز آمده است.
بعد از فاطمه زهرا سلام الله عليها از جهت گستردگى شفاعت،هيچ كس و حد اقل هيچ بانويى به شفيعه محشر، حضرت معصومه‏دخت موسى بن جعفر سلام الله عليها نمى‏رسد، كه امام به حق‏ناطق، حضرت جعفر صادق(ع) در اين رابطه مى‏فرمايد: «تدخل بشفاعتها شيعتناالجنه باجمعهم‏»: «با شفاعت او همه شيعيان ما وارد بهشت مى‏شوند.»
2- عصمت
بر اساس روايتى كه مرحوم سپهر در «ناسخ‏» از امام رضا(ع)روايت كرده، لقب «معصومه‏» را به حضرت معصومه، امام هشتم‏اعطا كرده‏اند. طبق اين روايت امام رضا(ع) فرمود: «من زار المعصومه بقم كمن زارنى‏» «هركس حضرت معصومه را درقم زيارت كند، همانند كسى است كه مرا زيارت كرده باشد.» اين‏روايت را مرحوم محلاتى نيز به همين تعبير نقل كرده است.با توجه به اين كه عصمت‏به چهارده معصوم(عليهم السلام) منحصرنيست، بلكه همه پيامبران، امامان و فرشتگان معصوم هستند.و علت اشتهار حضرت رسول اكرم، فاطمه زهرا و امامان(عليهم‏السلام) به «چهارده معصوم‏» آن است كه آنها علاوه بر مصونيت ازگناهان صغيره و كبيره، از «ترك اولى‏» نيز كه منافات با عصمت‏ندارد، پاك و مبرا بودند.
مرحوم مقرم در كتابهاى ارزشمند: «العباس‏» و «على الاكبر» دلائل عصمت‏حضرت ابوالفضل و حضرت‏على‏اكبر(عليهماالسلام) را بر شمرده‏است. و مرحوم نقدى در كتاب‏«زينب الكبرى‏» از عصمت‏حضرت زينب سلام الله عليها سخن‏گفته است. و مولف «كريمه اهلبيت‏» شواهد عصمت‏حضرت معصومه(س)را بازگو نموده است.
و با توجه به اين كه حضرت معصومه(س) نام شريفشان «فاطمه‏»است و در حال حيات به «معصومه‏» ملقب نبودند، تعبير امام(ع)دقيقا به معناى اثبات عصمت است، زيرا بر اساس قاعده معروف:«تعليق حكم به وصف مشعر بر عليت است‏» دلالت‏حديث‏شريف برعصمت آن بزرگوار بى‏ترديد خواهد بود.
3- فداها ابوها
آيت الله سيد نصر الله مستنبط از كتاب «كشف اللئالى‏» نقل‏فرموده كه روزى عده‏اى از شيعيان وارد مدينه شدند و پرسشهايى‏داشتند كه مى‏خواستند از محضر امام كاظم(ع) بپرسند. امام(ع) درسفر بودند، پرسشهاى خود را نوشته به دودمان امامت تقديم‏نمودند، چون عزم سفر كردند براى پاسخ پرسشهاى خود به منزل‏امام(ع) شرفياب شدند، امام كاظم(ع) مراجعت نفرموده بود و آنهاامكان توقف نداشتند، از اين رو حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسشهارا نوشتند و به آنها تسليم نمودند، آنها با مسرت فراوان ازمدينه منوره خارج شدند، در بيرون مدينه با امام كاظم(ع) مصادف‏شدند و داستان خود را براى آن حضرت شرح دادند.
هنگامى كه امام(ع) پرسشهاى آنان و پاسخهاى حضرت معصومه(س) راملاحظه كردند، سه بار فرمودند: «فداها ابوها» «پدرش به قربانش باد.» باتوجه به اين كه‏حضرت معصومه(س) به هنگام دستگيرى پدر بزرگوارش خردسال بود،اين داستان از مقام بسيار والا و دانش بسيار گسترده آن حضرت‏حكايت مى‏كند.
4- بارگاه حضرت معصومه(س) تجليگاه حضرت زهرا(س)
بر اساس روياى صادقه‏اى كه مرحوم آيت الله مرعشى نجفى(ره) ازپدر بزرگوارش مرحوم حاج سيدمحمود مرعشى (متوفاى 1338 ه' .)نقل مى‏كردند، قبر شريف حضرت معصومه(س) جلوه‏گاه قبر گم شده‏مادر بزرگوارش حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها مى‏باشد.آن مرحوم در صدد بود كه به هر وسيله‏اى كه ممكن باشد، محل دفن‏حضرت زهرا سلام الله عليها را به دست آورد، به اين منظورختم مجربى را آغاز مى‏كند و چهل شب آن را ادامه مى‏دهد، تا درشب چهلم به خدمت‏حضرت باقر و يا حضرت صادق(عليهماالسلام)شرفياب مى‏شود، امام(ع) به ايشان مى‏فرمايد: «عليك بكريمه اهل البيت‏» «به دامن كريمه اهلبيت پناه‏ببريد.» عرض مى‏كند: بلى من هم اين ختم را براى اين منظور گرفته‏ام كه قبر شريف‏بى‏بى را دقيقا بدانم و به زيارتش بروم.
امام(ع) فرمود: منظور من قبر شريف حضرت معصومه درقم مى‏باشد.»سپس ادامه داد: «براى مصالحى خداوند اراده فرموده كه محل دفن حضرت فاطمه‏سلام الله عليها همواره مخفى بماند و لذا قبر حضرت معصومه راتجليگاه قبرآن حضرت قرار داده است. هر جلال و جبروتى كه براى‏قبر شريف حضرت زهرا مقدر بود خداوند متعال همان جلال و جبروت‏را بر قبر مطهر حضرت معصومه(س) قرار داده است.»
5- پيشگوئى امام صادق(ع)
امام جعفر صادق(ع) در ضمن حديث مشهورى كه پيرامون قداست قم به‏گروهى از اهالى رى بيان كردند، فرمودند: «تقبض فيها امراءه هى من ولدى، واسمها فاطمه بنت موسى، تدخل‏بشفاعتها شيعتنا الجنه باجمعهم‏» «بانويى از فرزندان من به‏نام «فاطمه‏» دختر موسى، در آنجا رحلت مى‏كند، كه با شفاعت اوهمه شيعيان ما وارد بهشت مى‏شوند.» راوى مى‏گويد: من اين حديث‏را هنگامى از امام صادق(ع) شنيدم كه حضرت موسى بن جعفر(ع)هنوز ديده به جهان نگشوده بود.
پيشگوئى امام صادق(ع) از ارتحال حضرت معصومه(س) در قم پيش ازولادت پدر بزرگوارش بسيار حائز اهميت است و از مقام بسيار شامخ‏آن حضرت حكايت مى‏كند.
6- رمز قداست قم
در احاديث فراوانى از قداست قم سخن رفته، تصوير آن در آسمان‏چهارم به رسول اكرم(ص) ارائه شده است.
اميرمومنان(ع) به اهالى قم درود فرستاده و از جاى پاى جبرئيل‏در آن سخن گفته و امام صادق(ع) قم را حرم اهلبيت معرفى كرده وخاك آن را پاك و پاكيزه تعبير كرده‏است. امام كاظم(ع) قم را عش‏آل محمد (آشيانه آل محمد(ص)) ناميده و يكى از درهاى بهشت رااز آن اهل‏قم دانسته. امام هادى(ع) اهل قم را «مغفور لهم‏»(آمرزيده) تعبير كرده و امام حسن عسكرى(ع) از حسن نيت آنهاتمجيد كرده و با تعبيرات بلندى اهالى قم را ستوده است.اينها و دهها حديث ديگرى كه در قداست و شرافت قم و اهل قم ازپيشوايان معصوم به ما رسيده، فضيلت و عظمت اين سرزمين را براى‏همگان روشن مى‏سازند، جز اين كه بايد ديد راز و رمز اين همه‏شرافت و قداست چيست؟
حديث فوق كه پيرامون ارتحال حضرت معصومه(س) به عنوان پيشگوئى‏از امام صادق(ع) نقل شد، از راز و رمز آن پرده بر مى‏دارد وروشن مى‏سازد كه اين همه فضيلت و شرافت، از ريحانه پيامبر،كريمه اهلبيت، مهين بانوى اسلام، حضرت معصومه(س) سرچشمه‏مى‏گيرد، كه در اين سرزمين ديده از جهان فرو بسته، گردو خاك‏اين سرزمين را توتياى ديدگان حور و ملائك نموده است.
7- تنها خواهر امام هشتم
نجمه خاتون همسرگرامى امام كاظم(ع) تنها دو فرزند در دامان‏خود پرورش داد و آنها عبارتند از:
1- خورشيد فروزان امامت، حضرت على بن موسى الرضا(ع).
2- ماه تابان درج عصمت، حضرت معصومه(س).
محمد بن جرير طبرى، دانشمند گرانمايه شيعه در قرن پنجم هجرى،براين واقعيت تصريح نموده است.
مدت 25 سال تمام حضرت رضا(ع) تنها فرزند نجمه خاتون بود، پس‏از يك ربع قرن انتظار، سرانجام ستاره‏اى تابان از دامن نجمه‏درخشيد كه هم سنگ امام هشتم(ع) بود و امام(ع) توانست والاترين‏عواطف انباشته شده در سويداى دلش را بر او نثار كند.
بين حضرت معصومه(س) و برادرش امام رضا(ع) عواطف سرشار و محبت‏زايدالوصفى بود كه قلم از ترسيم آن عاجز است.
در يكى از معجزات امام كاظم(ع) كه حضرت معصومه نيز نقشى دارد،هنگامى كه مرد نصرانى مى‏پرسد: «شما كه هستيد؟» مى‏فرمايد: «انا المعصومه اخت الرضا» «من معصومه، خواهر امام رضا(ع)مى‏باشم.» اين تعبير از محبت‏سرشار آن حضرت به برادر بزرگوارش‏امام رضا(ع) و از مباهات او به اين خواهر برادرى سرچشمه ‏مى‏گيرد.
8- نامه دعوت
محبت و مودت اين خواهر و برادر در سطح بسيار بالا بود، به طورى‏كه مفارقت امام هشتم(ع) براى حضرت معصومه(س) بسيار سخت‏بود،جدائى حضرت معصومه(س) نيز براى امام هشتم(ع) قابل تحمل نبود.و لذا پس از استقرار امام هشتم(ع) در مرو، نامه‏اى خطاب به‏حضرت معصومه(س) مرقوم فرموده، آن را توسط غلام مورد اعتمادى به‏مدينه ارسال نمود.
جالب توجه است كه حضرت رضا(ع) به غلام دستور داد كه در هيچ‏منزلى توقف نكند، تا آن مرقومه را در اندك زمان ممكن به مدينه‏منوره برساند.
حضرت معصومه(ع) نيز به مجرد دريافت دست‏خط برادر، رخت‏سفر بست‏و خود را مهياى سفر نمود.
زيارت حرم
«فتح الله پيرى - قزوين‏»
يادم نيست، اما مى‏گويند بچه بودم كه يك بار به زيارت حرمش‏آمده بودم، هميشه با فكرم كلنجار مى‏رفتم كه حرمش چگونه است،چه شكلى است و چه حال و هوايى دارد؟ نزديك به يك سال پيش بودكه از طرف دانشگاه براى شركت در «همايش بانوى كرامت‏» به شهرمقدس قم دعوت شديم...بالاخره به حرم رسيديم; السلام عليك يافاطمه المعصومه. ..اين همايش افقى به سوى روشنايى و دنياى جديدبراى من گشوده شد.
برادر پيرى! نامه صميمانه‏اى نوشته‏ايد و آرزو كرده‏ايد كه بارهازيارت حضرت نصيبتان شود، اميدواريم به اين آرزوى خود برسيد وهمچنان از شهر خود با مجله همراه باشيد. فرهنگ كوثر، مبلغ‏فرهنگ تشيع است; آن را از دوستان خود دريغ نكنيد و بر سيل‏كوثريان در دانشگاه بيفزاييد.
نگاه و گناه
«حميد رضا كوى‏آبادى‏»
از تشابه دو واژه «نگاه‏» و «گناه‏» در شگفتم. سكوت دل مردان‏خدا، زيباترين سكوت‏هاست. اى خورشيد شرق! طلوع كن و ارمغان‏سپيده‏دمان را به شب سيه‏دل ارزانى دار...
چشم به راه
«محمد عارف بصير - افغانستان‏»
آسمان ميدان نبرد بود، خورشيد در خون خود غوطه مى‏خورد;...دوست عزيز آقاى بصير! چهار مطلب (چشم به راه، سرخ تولد عشق،كوچ مسافر، پنجه) به دستمان رسيد. در فرصت مقتضى از آثارتان‏استفاده خواهد شد.
ارسال ماهنامه
«اشرف عقيلى مشهد»
به مطالعه و تحقيقات علمى و مذهبى خيلى علاقه دارم و از مطالعه‏كوثر بى‏اندازه لذت مى‏برم; از شما خواهش مى‏كنم هر وقت مجله چاپ‏مى‏شود، براى من بفرستيد، در آينده نزديك كه بتوانم وجه اشتراك‏را خواهم فرستاد شما را به حضرت معصومه(س) قسم خواننده خود رااز ياد نبريد.
خواهر اشرف عقيلى! نامه پر احساستان به دستمان رسيد. آن را به‏مسئولان پخش جهت اقدام لازم ارجاع داديم.
فروش فرش منزل
«سيد حسين موسوى - قم»
شخصى نزد شيخ انصارى آمد و قرضش را طلب كرد، شيخ مهلتى خواست.يكى از حاضرين گفت: شيخ! اين همه پول دارى، چرا قرضش رانمى‏دهى؟ شيخ گفت: اينها وجوهات شرعى است و من براى اداى قرض،از او مهلت‏خواستم تا فرش خانه‏ام را بفروشم.
آقاى موسوى! داستان مختصر و مفيدى براى دورى از حيف و ميل‏بيت المال آورده‏ايد، خدا كند! خدا كند آنها كه بايد بخوانند،بخوانند.
20 نفر خواننده براى كوثر
«غلامحسين خطيب‏زاده - دامغان»
اينجانب به مجله علاقه‏مندم و فهرست‏بيست نفر را كه يك جا حاضرشده‏اند ماهنامه كوثر را مشترك شوند، خدمتتان مى‏فرستم.
آقاى خطيب زاده! تمام دوستانى را كه نام برده‏ايد، مشترك كرديم‏و تا آينده‏اى نزديك ماهنامه براى همه آنها ارسال مى‏شود.
رسالت انبيا
«محمد باقر بابانيا - قم‏»
انبيا هرگز از امت‏خود مزد در قبال رسالت نداشتند.
در مورد رسول خدا(ص)، قرآن‏كريم تعبيرات گوناگونى دارد كه سرجمع آنها اين است: «يگانه مزد رسالت، عشق به ولايت واهل‏بيت.» است.
برادر بابانيا! نوشته‏تان را خوانديم و منتظر آثار ديگرى ازشما هستيم تا در ماهنامه استفاده كنيم.
توسل
«محسن جندقى خبرنگار آزاد قم»
وقتى پسر دايى مرحوم عباسعلى را به اعدام محكوم كردند، مرحوم‏عباسعلى به پدر او گفت: بايد به امام زمان توسل كنى. ..» آخرشب بوى مشك عجيبى را هر سه نفر حس مى‏كنند، شخصى نورانى رامشاهده مى‏كنند كه مى‏گويد: دعايتان مستجاب شد.
آقاى جندقى! مطلبى را كه از كتاب «داستانهاى شگفت‏» برگزيده‏و پيرامون آن مقاله نوشتيد، خوانديم و به دليل وجود مقالات‏موازى از چاپ آن معذوريم. با كوثر باشيد.
فضاى مسموم
«فاطمه مصيبى - قم»
روى سخن من با كسانى است كه تمام نيروى خود را صرف آلوده‏سازى‏فضاى فرهنگى جامعه مى‏كنند...اگر همه در لاك خود فرو بروند و ازعاشوراها عبرت نگيرند، وضع از اين بدتر خواهد شد. بياييد كمى‏به خود و اعمالمان بنگريم. آخر چه چيز باعث مى‏شود، جوانان درورطه فساد فرو بروند؟ كمى به خود آييد و آن قدر به زرق و برق‏و ميز و رياست آلوده نشويد، به روح پاك جوانان بينديشيد كه به‏خاطر قدرت‏طلبى‏هاى شما از دين و مذهب رويگردان شده‏اند.
مسئولان، رئيس‏ها و ميزدارها! بدانيد اگر حكومت اسلامى اسپانيا بافساد و شراب و خودنمايى زنان مسيحى از هم پاشيد، انقلاب نيزممكن است‏با فساد و بدحجابى كه چه گويم بى‏حجابى زنان و فسادجوانان از هم بپاشد. راستى فكر كرده‏ايد زنان و دختران مسيحى ويهودى و فرزندان سفيران كفر چگونه شالوده بدحجابى و بى‏حجابى‏زنان و دختران مسلمان كه ناموس شما هستند را در تهران ريختند؟
آيا كسى حاضر است لحظه‏اى از روح رياست‏طلبى خود بكاهد و به اين‏امور اهتمام ورزد.؟!
قم چرا برنمى‏خيزد؟!
«محبوبه زارع - قم»
قم تنها خانه روحانيت نيست، معدن مبلغ‏سازى نيز هست. پس چرادر صد كيلومترى آن يعنى تهران من خود با زنى روبرو شدم كه اصلانمى‏دانست نماز واجب است، جوانانى را مى‏شناسم كه در يزد(دار العباده)، شيراز، مشهد، آلوده شده‏اند. از شما مى‏خواهم: به‏اين مردم كه بى‏كفش از زمين پا برنمى‏دارند، نشان ده آسمان بازاست ثابت كن كه پر دارى. دوران سقوط مطبوعات است و فرهنگ دارددر بى‏دينى خود دست و پا مى‏زند. و اگر چشم دل باز كنيم، سقوط‏انسانيت را نيز در آينده‏اى نزديك خواهيم ديد.
خواهر زارع! نامه مفصل شما را خوانديم و از اين كه حاضريد بخش‏شعر و ادب ماهنامه را با حرفهاى واقعى پركنيد، خوشحاليم. اين‏گوى و اين ميدان. از همين امروز منتظر فعاليت‏شما و ديگرهمكارانتان در دانشگاه هستيم.
دشمنى هاليوود با مسلمانان
«صندوق پستى‏995....»
همكاران عزيز اخبار خوبى از فعاليت تخريبى هاليوود عليه اسلام‏و... برايمان ارسال كرده‏ايد، از آنها استفاده خواهيم كرد.
درباره بلخى
«شراره بلخى ايوبى - قم»
هر كس كه براى اسلام و مسلمين در هر حزب و گروهى و از هرنژادى كه باشد. خدمت كند، خدمت او البته كه اولى‏تر از همه به‏اسلام و مسلمين بر مى‏گردد، تا به آن حزب و گروه.... يكى ازبرجسته‏ترين فعاليت‏هاى گروه فرهنگى افغانستان در اروپا، دعوت‏برخى از شخصيتها به اروپاست. ولى بايد بدانيم تنها يك ششم‏حقوق به اين اساتيد پرداخت مى‏شود و بقيه را بالا مى‏كشند.
...بله اگر مى‏خواهيد در موسسه‏اى به اسم علامه بلخى، ياد او رازنده نگه داريد، بياييد دست ملت مظلوم بلخى را بگيريد و به‏ناله‏هاى يتيمان افغان پاسخ دهيد و اين قدر به فكر ساخت ويلا و... براى خود نباشيد.
خواهر بلخى! مطالب شما مفصل بود و به اين مقدار بسنده كرديم.
در پايان شعرى را كه از علامه بلخى آورده‏ايد نقل مى‏كنيم: هر چه ابتلاست كه در هر بلاد مى‏نگرم‏نزاع مذهب و جنگ نژاد مى‏نگرم
به نام صلح به اسباب جنگ مى‏كوشند ز بهر تفرقه در اتحاد مى‏نگرم
نواى عدل به هر ناى ليك وقت عمل خلاف مصلحت و عدل و داد مى‏نگرم
مگر نه جمله ز يك نسل پاك باباييم ترا به محنت‏خود از چه شاد مى‏نگرم
بيا بيا همه اعضاى يك بدن باشيم امور جمله وفق مراد مى‏نگرم

دسته ها : مذهبي

اول ذيقعده سال 173 هجرى بود كه عالم به وجود فاطمه اى ديگر از گلشن رسالت جلوه گر شد،تا عصمت فاطمه زهرا(س)را دوباره تجلى سازدو با فروغ خود، اسوه بانوان جهان گردد.
حضرت فاطمه معصومه(س) دخت هفتمين امام،از زمره زنان عفيف و پاكدامنى است كه در راه امامت و ولايت رنج هاى طاقت فرسايى كشيد،غصه ها خورد،سختى ها و مشكلات سفر را تحمل كرد و همچون يعقوب به اشتياق و اميد ديدار يوسف شتافت.
امام صادق(ع)پيش از ولادت كريمه آل محمد(ص) فرمود: خدا را حرمى است و آن مكه است،اميرمؤمنان را حرمى است و آن كوفه است،و ما اهل بيت را حرمى است وآن قم است.بزودى بانويى به نام فاطمه از تبار من در آن جا دفن شود كه هر كس به زيارتش بشتابد،بهشت بر او واجب مى گردد.
به راستى او فاطمه است تا على را يارى كند،زينب است تا رسالت عاشورا را بر دوش كشد و معصومه خواهر امام رضا(ع) است تا با هجرت برادر از مدينه به خراسان،رسالت فاطمه بودن را بر دوش احساس كند و سرو بلند باغ محمد(ص) ،على بن موسى الرضا(ع) را ياور باشد.
سال 201هجرى او با رسول خدا و ايمه بقيع وداع مى كند،آن گونه كه برادر بزرگوارش يك سال پيش از او وداع كرده بود. اين بار اوست كه كاروان شوق را برپا مى دارد.همراه برادران و برادرزادگان رو به سوى كوى حضرت دوست پا مى نهد. چشمان كاروانيان اشك ريزان است، اشك فراق و اشك شوق و تنها ديدار برادر،سنگينى فراق را جبران مى كند و لحظه ها در تب ديدار برادر مى گذرد تا به يوسف آل رسول، آفتاب خطه طوس برسد; اما افسوس كه حراميان بنى عباس،شهر ساوه را مناسب مقاصد شوم خود مى يابند و با حمله به كاروان آل رسول،23 تن از همراهان را به شهادت مى رسانند.اينك فاطمه،رسالت زينب را بر دوش مى كشد، غم شهيدان، جانكاه و طاقت فرساست. او كه عمرش با فراق و هجران پدر بزرگوارش امام موسى كاظم(ع)و سپس با دورى از برادر بزرگوارش در دنيايى از غم و اندوه سپرى شد،اينك با ستم بنى عباس بيمار مى شود و بنا به قولى مسموم مى گردد.
آنچه مسلم است،حضرت پس از بيمارى مى پرسند تا قم چه مقدار مسافت است. مى گويند ده فرسخ،مى فرمايد:مرا به قم برسانيد.
كاروان رو به قم مى نهد. در23 ربيع الاول مردم به استقبال مى آيند تا كريمه اهل بيت را به شهر خويش برند و از ميان مردم موسى بن خزرج حضرت را در منزل خود سكنا مى دهد كمر به خدمت او مى بندد،ليكن آن بانوى مكرمه بيش از هفده روز در قم افامت نمى كند و در دهم ربيع الثانى سال 201 هجرى روح ملكوتى اش به لقاي رب مى شتابد.
خبر رحلت جانسوز حضرتش شهر شيعه را فرا مى گيرد، مردمان دسته دسته به تشييع جنازه او حاضر مى شوند.موسى بن خزرج دستور غسل و دفن حضرت را مى دهد و از حصير و بوريا سقفى بر روى قبر مطهرش قرار مى دهد تا اين كه زينب دختر حضرت جوادالائمه بر روى آن قبله دل ها،قبه اى نهاد،تا حرم مطهر آن حضرت بارگاه دلدادگان آل رسول گردد و عاشقان ولايت همه روزه پروانه وار بر گرد ضريح مقدسش به طواف آيند. درباره گوهر وجودى والاى او همين بس كه در زيارت مأثوره آن حضرت او را دختر امام، خواهر امام،عمه ولى خدا مى خوانيم و در زيارت نامه اش مى خوانيم كه:«اى فاطمه! مرا در بهشت شفاعت كن كه همانا در نزد خدا براى تو منزلتى است بس والا.» و اين فراز از زيارت گوياى شأن و منزلت او در نزد خداست.در فضيلت زيارت او سعدبن سعد مى گويد:از امام رضا(ع) در مورد فاطمه دختر امام موسى كاظم پرسيدم،فرمودند:«كسى كه او را زيارت كند،بهشت جاى اوست» .
واز حضرت جوادالائمه(ع)روايت است كه فرمود: «هر كس عمه مرا در قم زيارت كند،بهشت جايگاه اوست» .
از پربارى حيات 28 ساله حضرت معصومه(س)و اقامت هفده روزه اش در قم همين بس كه به رغم مناسب نبودن موقعيت جغرافيايى اين شهر، حوزه علميه قم بقاى جاودانه يافت و هزاران فرهيخته و دانش پژوه از اين مركز علم فارغ التحصيل شدند. بركت وجود عالمه آل رسول،حوزه علميه قم را مركزيت داده و با پرتو افشانى خويش آن را به مدينه فاضله اسلامى تبديل نموده است

دسته ها : مذهبي
X